דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נא גיליון 1, ינואר 2017
רשימת מאמרים
ביטויי הקורבנוּת בעיתונות הישראלית במהלך מבצע "עופרת יצוקה"
הדר בירן ודניאל בר־טל
סרט לבן, פדגוגיה שחורה: המבט הישראלי על דפוסי גידול ילדים בגרמניה
גד יאיר ורעות מירום
על ערביוּת וכמיהה לשִכחה: גורלה הסופי של קינת הנשים בהיסטוריה האורָלית של עולי תימן
טובה גמליאל
החזון וההיגיון של חינוך קונטמפלטיבי ושל פדגוגיות התבוננות
אורן אֶרגז
הקשרים בין תפיסות מורים בנוגע למנהיגות האותנטית של מנהל בית הספר ותחושת העצמתם הפסיכולוגית לבין התנהגויות נסיגה והתנהגות אזרחית
סיגלית צמח ואורלי שפירא־לשצ'ינסקי
מנהלים מעל ומעבר: ההתנהגות האזרחית הארגונית בקרב מנהלי בית ספר
ליאורה נוטוב ואנית סומך
פנייה לעזרה על־פי רכיבי המודל "איום על הערך העצמי": נוער במצבי סיכון ונוער נורמטיבי
זאב קאים ושלמה רומי
אופטימיות לא זהירה: כלי למדידת אופטימיות מן הטיפול התרופתי באיידס
גידי רובינשטיין
אמפתיה בפסיכותרפיה כפי שהיא משתקפת בסכמות קוגניטיביות פונקציונליות של מטפלים ומטופלים
טלי שימקין
יעל אידיסיס ויובל וולף
חשיפה של מחלת הנפש של בן או בת ואיכות החיים של ההורים
רבקה דינר זיסק
רבקה תובל משיח ושלמה קרביץ
המפגש הבין־תרבותי של מטפלים פיליפינים עם הזקנים הישראלים שבטיפולם ועם בני משפחותיהם
אורנה אשכנזי וליאת איילון
טיפולוגיה חדשנית של המושג שעמום והשלכותיה על ייעוץ תעסוקתי
ענת רפופורט
לינה משותפת, מִשמוּע הגוף ואיפוק בהבעת רגשות בעיני בוגרי קיבוץ
גלי פלטי
תקשורת אמפתית כחלק מדיאלוג: האם היא מובילה להתמקדות של הנמען בעצמו או בזולתו?
ענת אשד ויובל וולף
הבדלים בין־תרבותיים בדירוג חומרתם של מעשי רצח במשפחה בחברה רב־תרבותית
יובב עשת וציפי סלע
האם בעל המאה הוא בעל הדעה? יחסים זוגיים בראי דפוסי הפרנסה
ליאת קוליק ואור כץ

החזון וההיגיון של חינוך קונטמפלטיבי ושל פדגוגיות התבוננות

אורן אֶרגז


פדגוגיות "אחרות", המכונות קונטמפלטיביות, מחלחלות בעשור האחרון אל החינוך הציבורי. מהלך זה מובל לעת עתה על־ידי תרגול מיינדפולנס (mindfulness) בבתי ספר, אך נוסף לו מופיעים דמיון מודרך, יוגה, מעגלי הקשבה, תרגול חמלה ופדגוגיות אחרות, המוגדרות כקונטמפלטיביות. מאמר זה מתאר את הגיון הקונטמפלציה ואת מקורותיה כבסיס לאתוס חינוכי ומציב את האתוס הזה אל מול התפיסה הסוציאליזטורית־אקולטוריסטית, המאפיינת את החינוך הציבורי. הגיונן החינוכי של פדגוגיות אלו יסודו בתרגול קונטמפלטיבי שהתפתח הן במסורות מערביות והן במסורות מזרח־אסיאתיות, והוא מסיט את הדגש החינוכי מרכישת ידע עולם לעֵבר רכישת ידע עצמי. מבחינה פדגוגית, הבנה זו מתהווה מהסטת השאלה החינוכית משאלה מונחית קונצנזוס חברתי־תרבותי־פוליטי — מה על התלמיד לדעת? — לשאלה פרטית־מקומית המעוגנת בהווה — איזה מין יודע אני? ומי הוא היודע? מהלך זה יומחש כאן כסדרת היפוכים פדגוגיים, שיבהירו את מהלכו של החינוך קונטמפלטיבי. שילוב פדגוגיות קונטמפלטיביות בחינוך הציבורי, שיודגם באמצעות דוגמאות קוריקולריות פרקטיות וישימות, לא יוצע כאן כחלופה חינוכית אחת מני רבות, אלא כמהלך מתבקש המכוון ללב החינוך הציבורי.

Over the past decade, "contemplative" pedagogies have been filtering into public education. Although this trend has been led by mindfulness practice, other contemplative pedagogies, such as yoga, guided visualization, deep listening, and loving-kindness meditation, are also currently found within school systems. This paper describes the rationale of contemplation and its sources as a basis for an education ethos, placing it within a contemporary socializatory-acculturistic public education rationale. The reasoning behind contemplative pedagogies is derived from both Eastern and Western traditions. The educational question is transposed from "what the student should know" as a social-cultural-political question guided by consensus, to the private-local and present-oriented questions "what kind of knower am I?" and "who is the knower?" This progression is demonstrated through a series of "pedagogical reversals" that clarify the rationale of contemplative education. The incorporation of contemplative pedagogies in public education is demonstrated through concrete and feasible practices. Rather than being considered an alternative pedagogy, it will instead be recognized as a complementary and necessary educational movement that should find its place at the heart of public education.
גיליונות אחרונים
הודעות
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015