דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נא גיליון 1, ינואר 2017
רשימת מאמרים
ביטויי הקורבנוּת בעיתונות הישראלית במהלך מבצע "עופרת יצוקה"
הדר בירן ודניאל בר־טל
סרט לבן, פדגוגיה שחורה: המבט הישראלי על דפוסי גידול ילדים בגרמניה
גד יאיר ורעות מירום
על ערביוּת וכמיהה לשִכחה: גורלה הסופי של קינת הנשים בהיסטוריה האורָלית של עולי תימן
טובה גמליאל
החזון וההיגיון של חינוך קונטמפלטיבי ושל פדגוגיות התבוננות
אורן אֶרגז
הקשרים בין תפיסות מורים בנוגע למנהיגות האותנטית של מנהל בית הספר ותחושת העצמתם הפסיכולוגית לבין התנהגויות נסיגה והתנהגות אזרחית
סיגלית צמח ואורלי שפירא־לשצ'ינסקי
מנהלים מעל ומעבר: ההתנהגות האזרחית הארגונית בקרב מנהלי בית ספר
ליאורה נוטוב ואנית סומך
פנייה לעזרה על־פי רכיבי המודל "איום על הערך העצמי": נוער במצבי סיכון ונוער נורמטיבי
זאב קאים ושלמה רומי
אופטימיות לא זהירה: כלי למדידת אופטימיות מן הטיפול התרופתי באיידס
גידי רובינשטיין
אמפתיה בפסיכותרפיה כפי שהיא משתקפת בסכמות קוגניטיביות פונקציונליות של מטפלים ומטופלים
טלי שימקין
יעל אידיסיס ויובל וולף
חשיפה של מחלת הנפש של בן או בת ואיכות החיים של ההורים
רבקה דינר זיסק
רבקה תובל משיח ושלמה קרביץ
המפגש הבין־תרבותי של מטפלים פיליפינים עם הזקנים הישראלים שבטיפולם ועם בני משפחותיהם
אורנה אשכנזי וליאת איילון
טיפולוגיה חדשנית של המושג שעמום והשלכותיה על ייעוץ תעסוקתי
ענת רפופורט
לינה משותפת, מִשמוּע הגוף ואיפוק בהבעת רגשות בעיני בוגרי קיבוץ
גלי פלטי
תקשורת אמפתית כחלק מדיאלוג: האם היא מובילה להתמקדות של הנמען בעצמו או בזולתו?
ענת אשד ויובל וולף
הבדלים בין־תרבותיים בדירוג חומרתם של מעשי רצח במשפחה בחברה רב־תרבותית
יובב עשת וציפי סלע
האם בעל המאה הוא בעל הדעה? יחסים זוגיים בראי דפוסי הפרנסה
ליאת קוליק ואור כץ

לינה משותפת, מִשמוּע הגוף ואיפוק בהבעת רגשות בעיני בוגרי קיבוץ

גלי פלטי


בעקבות תהליכי השינוי המתחוללים בשנים האחרונות בחברה הקיבוצית, אנו עדים לגל של טענות על חסך או על מום רגשי בקרב בני קיבוץ. חוקרים שבחנו את החינוך המשותף רמזו לכך עוד קודם לכן בצורות שונות. הטענה היא שהלינה המשותפת והמפגש המצומצם יחסית בזמן ובפונקציות עם ההורים והאחים לא אפשרו לפתח זיקות רגשיות וביטויי אינטימיות. השאלה שעלתה היא באיזו מידה הביאה הלינה המשותפת להדחקה או לאיפוק של רגשות?
לינה נפרדת מן ההורים יצרה פרקטיקה ייחודית של שינה, והלינה בקבוצה הייתה בבחינת אּימון בסיסי לחיי שיתוף בקיבוץ. הפרקטיקה של הלינה המשותפת הייתה מובנית מבחינה תרבותית ואידאולוגית וחלק ממערך של סדר חברתי מאורגן בחברה שיתופית. ההתגלמות הגופנית של פרקטיקת הלינה המשותפת ניכרת במשמוע הגוף ובאיפוק בהבעת רגשות.
מאמר זה בוחן את רכיב הלינה המשותפת בהקשר של רגשות, כפי שהוא נתפס בעיני הבוגרים האחרונים שהתחנכו בלינה משותפת, בני הדור השלישי בהשוואה לבני הדור השני, משלוש התנועות האידאולוגיות המרכזיות — הקיבוץ הארצי, הקיבוץ המאוחד ואיחוד הקבוצות והקיבוצים. מתפיסות הבוגרים, כפי שעלו בראיונות עומק, בחיבורים וביומנים, ניתן לראות כי הלינה המשותפת הפכה לצומת של מתח המאגד ארבעה ממדים: גוף, זמן, מרחב ורגשות. תפיסות הבוגרים בנוגע ללינה המשותפת משקפות הבדלים בין־דוריים, הבדלי מגדר, הבדלים אידאולוגיים בין קיבוצים והבדלים של מעמד חברתי בקהילה.

The processes of change in kibbutz society over the past few years have brought to light a wave of claims of emotional deficiencies or disabilities among children raised on kibbutzim. Previously, researchers who had studied communal education had made reference to it in different ways. The claim was made that communal sleeping arrangements, which allowed relatively limited functional contact with parents and siblings, did not enable the development of emotional bonds and intimacy. The question is, to what extent did the practice of communal sleeping arrangements repress emotions?
Communal sleeping was a unique practice, and formed part of the training for communal life on the kibbutz. The practice was culturally and ideologically distinctive and a part of collective social order in a communal society. The physical embodiment of the practice of communal sleeping is expressed by discipline of the body and emotional restraint.
This article analyzes communal sleeping arrangements in the context of emotions, through the perspective of the third generation of those who grew up on kibbutzim, comparing them to the second generation from the three main ideological movements: Kibbutz Artzi, Kibbutz Meuhad, Ichud Hakibbutzim and Kvutzot. Research participants, who were studied through in-depth interviews, essays, and diaries, emphasized that communal sleeping was the turning point that brought together four factors: body, time, space, and emotions. The perspectives reflect differences relating to communal sleeping, gender differences, ideological differences between kibbutzim, and differences in social status in the community.
גיליונות אחרונים
הודעות
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015