דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נב גיליון 1, אוגוסט 2017
רשימת מאמרים
ליאת קוליק
שולמית ולפיש
גבי ליברמן
אורית גילור
מיכאל כץ
זהבה סולומון
הילה גבעון מנטין
שרון אבידור
ריקי גליה
רינת ערמוני־סיון
לוצ'י קוזוקרו
הרווי באבקוף
ורדה ויזל
רונית קרק
יערה סוקולובסקי
דורית ארם
דביר קלפר
נועה סקה
גלית אהרון
מירי שינפלד
אילנה רונן
מיטל נשיא
דניאל בר־טל
אוראל הריסון דיאמונד
יוסי דוד
יעקב שמיר
אלברטו סימפסר
דנה וימן זקס
מיה מזור טרגרמן
יעל הוכמן
דורית רואר־סטריאר

מתקוונים אישית: עמדות של לומדים עם צרכים לימודיים שונים בנוגע לתרומתו של קורס מקוון

מירי שינפלד , הפקולטה לחינוך סמינר הקיבוצים תל אביב, miri.shonfeld@smkb.ac.il
אילנה רונן, הפקולטה למדעים סמינר הקיבוצים תל אביב, ilana.ronen@smkb.ac.il

המאמר מתבסס על ממצאיהן של חמש שנות מחקר ומציג את עמדותיהם של 122 סטודנטים עם צרכים מיוחדים (לקויות למידה מסוג הפרעות קשב וריכוז), סטודנטים בעלי הישגים מצוינים (סטודנטים השייכים לתכנית המצוינים במכללה) וסטודנטים בעלי הישגים רגילים (סטודנטים שאינם שייכים לשתי הקבוצות הראשונות) בנוגע לתרומתו של קורס מקוון בהוראת המדעים כסביבת למידה. במסגרת הקורס המקוון התבקשו הסטודנטים לבחור נושא מתחום המדעים, למפות אותו, לתכנן פעילויות להוראה, לבצע את הפעילויות המוצעות עם תלמידים בכיתת ההתנסות, לנהל פורום עמיתים ולכתוב סיכום רפלקטיבי המתעד את תהליך הלמידה.
נתוני המחקר נאספו באמצעות כלים כמותיים ואיכותניים, ובהם שאלוני קדם ושאלוני בתר וכן ראיונות עומק עם תשעה סטודנטים (שלושה מכל אחת מן הקבוצות) עם סיום הקורס. ממצאי המחקר מצביעים על תרומת הקורס המקוון לסטודנטים משלוש הקבוצות. תפיסת הסטודנטים עם לקויות הלמידה בנוגע לתרומת הקורס המקוון איננה שונה מתפיסת הסטודנטים האחרים בתחומים האלה: יכולת הלמידה העצמית, מידת ההשתתפות בקבוצות דיון והציון הסופי בקורס. בשונה מן המדווח בספרות, נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין קבוצת הסטודנטים המיוחדים לבין עמיתיהם המצוינים והרגילים במידת שביעות הרצון מן המטלה האותנטית, ממעבדת המים ומניהול הפורום.
הסבר אפשרי לממצאי המחקר, השונים מן הידוע בספרות, הוא מזמינוּת (affordance) הקורס המקוון, המאפשרת הבניית ידע וגמישות בזמן, באינטראקציה ובמידע. מוצע להרחיב את מדגם המחקר, לבחון קורסים נוספים ולבדוק את השפעתם של תכנים שונים ושל דרכים נוספות ללמידה ולהערכה - כגון תצפיות, חשיבה בקול רם (think aloud), ניתוח דוחות מטלות ותקשורת, ותיעוד של תהליך הלמידה האישי - על תרומתו של קורס מקוון.
גיליונות אחרונים
הודעות
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015