דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נב גיליון 1, אוגוסט 2017
רשימת מאמרים
ליאת קוליק
שולמית ולפיש
גבי ליברמן
אורית גילור
מיכאל כץ
זהבה סולומון
הילה גבעון מנטין
שרון אבידור
ריקי גליה
רינת ערמוני־סיון
לוצ'י קוזוקרו
הרווי באבקוף
ורדה ויזל
רונית קרק
יערה סוקולובסקי
דורית ארם
דביר קלפר
נועה סקה
גלית אהרון
מירי שינפלד
אילנה רונן
מיטל נשיא
דניאל בר־טל
אוראל הריסון דיאמונד
יוסי דוד
יעקב שמיר
אלברטו סימפסר
דנה וימן זקס
מיה מזור טרגרמן
יעל הוכמן
דורית רואר־סטריאר

A Persuasive Story: Narrative Persuasion in Public Issues

Dana Weimann- Saks , danawe@yvc.ac.il
Maya Mazor -Tregermann, mtmaya@gmail.com

Narrative persuasion research advances the understanding of the psychological mechanisms involved in the process of persuasion through narrative texts. Stories are a simple and convenient way to convey persuasive messages, as they offer the readers a logical association between events, places, and times, and help in ascribing meanings to everyday experiences. The current research experimentally explores the effects of two central psychological mechanisms in narrative persuasion (Slater and Rouner, 2002): transportation (Green and Brock, 2000), and identification (Cohen, 2001). The study examined whether narratives affect the attitudes of readers more than non-narrative texts; the role of transportation and identification in the process; and whether a narrative structure of a message reduces resistance to persuasion. For the study, 108 subjects were randomly assigned to six experimental conditions, which included completing a questionnaire after reading either one of four versions of two narrative texts dealing with the housing shortage in Israel, a non-narrative text on the same subject, or no text. The findings confirmed the hypothesis regarding the persuasive power of narratives and the role of identification and transportation in the process. Narratives were more persuasive than non-narrative texts, even regarding the realistic issues of the housing shortage. Identification and transportation were positively related to attitude change, and the effect of identification on post-exposure attitudes was mediated by a reduction in counter-arguing. The study thus indicates the need to further examine the psychological mechanisms involved in narrative-persuasion.
גיליונות אחרונים
הודעות
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015